Paris – dag 2

På vores anden dag i Paris, satte vi os for at tage rejsen op igennem Paris’ nordlige del mod et af byens højeste punkter, Sacré-Coeur.
På turen blev jeg gang på gang imponeret over byens smukke arkitektur, og byplanlægning, som jeg siden hen har lært har været udgangspunktet for mange af verdens store byer.

Photobucket

Photobucket

Rejse gik stille og roligt igennem byen, og ikke mindst Montmartre, hvor vi måtte sande at de let levende kvinder arbejder ude i det åbne, og at spøg&skæmt butikker, godt kan ligge side om side med gamle klenodier som f.eks. den gamle slik butik A la mère de famille. Her kan man finde alt hvad ens lille kandiserede sukkerhjerte kan drømme om af franske pastiller, chokolade og marcipanfrugter.

Photobucket

Photobucket

Photobucket
Stedet var dog også noget turistramt, hvilket priserne også afspejlede. Jeg kunne nu ikke dy mig for at købe et par fine små æsker med pastiller, af den slags jeg tydeligt husker fra min barndom. Æskerne blev pakket i en fin orange pose, som jeg troligt bar ved min side resten af dagen. A la mére de famille kan forresten findes på Rue du Faubourg Montemartre 33-35, 9 arr.

På vores videre kravlen op igennem de stejle gader, meldte sulten sig og vi slog os lidt tilfældigt ned på den fineste lille fortorvsrestaurant ved navn Terre Corse på Rue des Martyrs 42.
Her fik vi det lækreste fad med charcuteri og ost, samt en sprød grøn salat og selvfølgelig et glas af husets vin.

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Fra vores lille bord kunne vi kigge op igennem gaderne og skimte den fantastiske store kirke Sacré-Coeur, som vi efter maden tog det sidste stræk op i mod.

Photobucket

Photobucket

På vores vej, så vi denne ultra chice pariserinde, der besteg Montmartres bakkede gader i stilletter, med armyjakke, smøg i flaben og sin portfolio under armen – av jeg synes hun var sej.

Inspirerede af hendes stil måtte dagen da også sluttes med shopping. Turen gik blandt andet til fantastiske Repetto, hvor vi måtte stå i kø for at komme ind grundet udsalg (tak til A for hans store tålmodighed).
Jeg fandt to par fine, fine sko (The old lady who lived in a shoe strikes back) mens A knipsede løs i butikken, hvor smidige balletdansere betjente os, i de autentiske rammer bestående af hylde efter hylde fyldt med ægte ballarina sko og spejlvægge med dansebarrer.

Photobucket

Photobucket

Vi rundede dog også udsalget hos Printemps, hvor vi kunne finde lidt godter til både mig og A.

Photobucket

Slut på denne længere beretning, fra det søde franske liv, for den gang. Der kommer flere billeder snarligt, men spreder dem som nævnt lidt ud, håber at det er ok med jer der ude ;)

Frk. N

Skriv et svar

